onsdag 3 november 2010

Sociologitenta

Sitter nu och sliter med min sociologi tenta och i frågorna får vi gärna ha med diskussioner och åsikter från vår omgivining, så nu skulle jag vilja ha just dina tankar inom detta påstående:

"Äktenskapet som återskapare av maktskillnader mellan män och kvinnor och om äktenskapet som en av de "relativt autonoma strukturer" varmed patriarket bibehålles" Givetvis blir ni anonyma :-) Tack på förhand vill ni inte skriva i min blogg så maila gärna linda@henstrom.se

1 kommentar:

  1. Jag vet inte om jag kan hålla med om det att äktenskapet skulle vara en struktur som bibehåller patriarkatet i samhället och som ökar maktstrukturen mellan könen. Det hela beror ju främst på hur man är som människor och vem man är gift med. Det finns många förhållanden som är osunda för jämställdheten utan att för den skull innefatta äktenskap. För min del hävdar jag att äktenskapet inte ska ses som en "kvinnofälla" utan som en plats där de båda makarna får växa och hjälpa varandra att utväcklas och växa. Min egen erfarenhet är att man gemensamt bär och hjälper varandra och att något patriarkat knappast uppmuntras. Äktenskapet för mig är ett tillstånd då båda makarna ses som jämlikar och där båda också får möjlighet att tillgodose sina behov. Sen att det kanske inte i alla förhållanden ser ut på detta sätt är en annan sak, men jag tror inte att man kan skylla det på äktenskapet som institution. Det kan ha med andra saker att göra och för egen del har jag positiva erfarenheter av äktenskapet, både hos mig själv och i min omgivning.

    SvaraRadera