tisdag 4 maj 2010

Älskade mormor Doris


Dagens inlägg blir några rader om Doris Mormor Ling som nu har lämnat livet på jorden!

Livet kan vara vackert som en soluppgång där himlen är fri från varje moln men plötsligt som en blixt från en himmel klar känns en iskall vind........
28 april en vanlig onsdag (fast utan ÖF som har stäng pga flytt). Mamma och Sofia skulle komma en stund på eftermiddagen och leka med Mimmi som är rastlös av att vara hemma med en sjuk lillasyster...men då ringer mamma och berättar att Peter hittat mormor medvetslös på hennes toalett. ÄLSKADE mormor. Mamma vill såklart åka dit, inte anade vi då att detta var slutet på en gammal människas liv. Men när jag senare på eftermiddagen förstår hur allvarligt det är sätter jag mig i bilen tillsammans med Lydia och åker till Värnamo sjukhus. Där möts vi av underbar personal. När jag ser mormor ligga där och sova djupt så sluta jag hoppas att hon ska vakna upp. Hon är nu på väg dit hon har längtat....hos morfar och Arvid!! Tänk att hon nu är där så lycklig och pigg!!

Mormor blir nu liggande här till natten mellan 2 och 3 maj då hennes hjärta för gott slutar slå. Hon lämnar ett stort tomrum. Min mormor har en alldeles särskild plats i mitt hjärta då hon varit med från mitt allra första andetag!!! och nu har hon lämnat jordelivet för att vara i evighet tillsammans med morfar. Sakanden är givetvis inte lika smärtsam som när Arvid lämnade oss, det är trots allt naturligt att en gammal männika lämnar oss men det går aldrig riktigt förbereda sig på saknaden och tomheten. Men mitt i allt är jag så tacksam till Gud att hon fick lämna innnan sjukdom och sviktande minne kom. Mormor har inte varit inskriven på ett sjukhus sen hon födde barn senast, så sjuk har hon då rakt inte varit.
När jag besökte mormor på sjukhuset och såg hur hennes barn tog han dom henne dessa sista dagar blev jag så rörd, det var så vackert att se och jag hoppas att mina barn kommer ta hand om mig på samma fina sätt. Alla ställde upp att vaka, klappa, prata till henne, se till så hon låg skönt m.m Detta var några rader om mina tankar den senaste veckan!
ÄLSKADE DORIS LING, tack för att du alltid funnits för mig, både i dina böner och tankar och fysiskt (särskilt under mina första år då du tog hand om mig och hjälpte mamma)

Jag har en tro som ger mig tröst och styrka att vi ska ses igen när tiden tagit slut!!!!




4 kommentarer:

  1. Jag sitter och gråter.. vad fint du har skrivit om Doris. Hon betydde mycket för mig också. Det var tack vare henne som min älskade Linnéa kom till oss...
    Nu har hon det bra i himlen...
    ulrika

    SvaraRadera
  2. Linda! Jag får tårar i ögonen. Förstår din sorg och tomheten, men precis som du skriver så har hon det bra där hon är nu.
    Du är en duktig skribent, det är verkligen jättefint skrivet! KRAM

    SvaraRadera
  3. Detta var verkligen jattefint skrivet, jag sitter och grater och minns manga goa stunder vi haft hos farmor. Forstar att du hade en alldeles speciell relation med henne och att du kanner enorm tomhet. Kanns sa skont att lasa "När jag ser mormor ligga där och sova djupt så sluta jag hoppas att hon ska vakna upp" jag onskar ju saklart att jag hade kunnat komma till sjukhuset jag ocksa, dina ord har gjort det mycket lattare.
    Kramar fran Malin
    ps. det ar ju farmor :)
    (minns du va vi sma brakade om detta, ha ha)

    SvaraRadera
  4. Skickar många varma kramar till dig! Du skriver så fint! Ett tips: Skriv ut dina rader och sätt in bredvid foto på din mormor till dina barn i ett fotoalbum t.ex, så får de också se vilken värdefull och betydelsefull människa hon var.

    Visst är det naturligt när äldre människor går före, men saknaden kan vara stor ändå... Min farmor är alltid med mig i tankarna.

    /Elisabeth med familj

    SvaraRadera